cusquenos! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Timo en Lars - WaarBenJij.nu cusquenos! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Timo en Lars - WaarBenJij.nu

cusquenos!

Door: Timo

Blijf op de hoogte en volg Timo en Lars

31 Maart 2014 | Peru, Cuzco

Hoi allemaal!
We verblijven ondertussen alweer 3 weken in Cuzco, en tot nu toe bevalt het ons erg goed. De eerste 2 weken hebben we in het gastgezin doorgebracht, en daar werd erg goed voor ons gezorgd. De was werd voor ons gedaan, elke dag werd onze kamer schoongemaakt, we kregen beiden een eigen sleutel en elke middag stond er een hele lekkere lunch voor ons klaar. De middagmaaltijd is hier namelijk de warme. Tijdens het verblijf in het gastgezin gingen we naar school, de eerste week in een klas met twee deense meisjes, de tweede week met zijn tweeën, omdat toch wel duidelijk was dat ons niveau wat hoger lag. Veel geleerd, we kunnen nu bijvoorbeeld de verleden tijd op verschillende manieren toepassen. In ons eerste weekend zijn we op vrijdagavond het nachtleven eens gaan verkennen. Met zijn tweeën begonnen en uiteindelijk een erg gezellige avond gehad met mensen uit allerlei landen. Zondag gemountainbiked met onze huidige huisgenoot Larsissimo ( grote lars, lars Schouwink is larsito, kleine lars ), Yuki uit Japan, Quentin en Fanny, beiden uit België. Erg leuke dag gehad, en veel mooie dingen gezien. Weekend 2 hebben we besteed aan verhuizen van het gastgezin naar het appartement, waar we nu ' wonen ' voor 5 weekjes. Erg mooi appartement, voor alledrie een eigen kamer, een keuken met magnetron, oven, koelkast en vier gaspitjes, en een woonkamer met lekkere bank en stoelen en een tv. Verhuizen ging niet heel soepel met maar 3 uur slapen, aangezien vrijdag onze stapavond is! Nadat we onze spullen hadden gedropt, zijn we direct naar de stad gegaan, om te gaan mountainbiken met Larsissimo en Quentin. Flink klimmen en nog verder dalen richting Pisac, wat 33 km fietsen is. De volgende dag dezelfde route terug genomen, in de regen 25 km alleen maar omhoog. Maar wat een geweldige tocht. Eenmaal boven offroad naar beneden gegaan, wat pittig uitdagend en ietwat gevaarlijk maar wel heel gaaf was. Weekend afgesloten met de eerste keer koken in ons appartementje: burritozondag! Vanaf afgelopen maandag zijn we begonnen met ons vrijwilligerswerk op project Yanapay, gek genoeg geen Qosko Maki, waarom weten we zelf ook niet. Maar Yanapay is een erg interessant en goed georganiseerd project. Om het makkelijk te beschrijven, het is als het ware een BSO, waar kinderen die thuis problemen hebben door bijvoorbeeld alcoholisme, machoisme of geweld, voor en na school kunnen komen om huiswerk te maken, computerles te krijgen en er is een classe de juegos oftewel spelletjes en een classe de arte oftewel kunst. Wij zijn de ' profes' , zoals de kinderen je noemen, van de spelletjesklas, wat erg leuk is. Lars heeft een hele lieve vriendin in de gehandicapte zaraya, en ik vermaak me met de 6 jarige kevin, die me s ochtends al in de armen vliegt. Het eind van elke ochtend wordt besteed aan de cirkel de expression, waarbij aandacht besteed wordt aan een thema dat elke week verschilt. Afgelopen week was het thema water en worden er met alle kinderen en vrijwilligers activiteiten rond het thema water gedaan. Erg leuk. Het project zit goed in elkaar, is zelfvoorzienend door de inkomsten van een eigen hostel en restaurant wat draait op vrijwilligers tegen kost en inwoning, en wordt geleid door een passievolle man genaamd yuri. Omdat hij niet heel goed engels praat, moest ik (Timo) hem op de vorige bijeenkomst van vrijwilligers, elke vrijdag, vertalen van Spaans in Engels. Moeilijk, maar leuk om te doen. Verder voetballen we elke donderdag met de Peruanen, Yuki, Quentin en Lars. Yuki vertrekt morgen helaas weer naar Japan. Vanavond hebben we ter afscheid met hem en eberth, een peruaanse vriend van de voetbal, anticucho, koeienhart, gegeten. Erg lekker! De wc in het appartement is wel 3 van de 7 dagen verstopt geweest, maar met een chemisch goedje hebben we dat opgelost. Verder heb ik eergisteren Lars' haar bijgeknipt!
De foto's staan er ook al op zie ik, bedankt mama en zusje! Foto's van de stadd cuzco zullen nog volgen! Tot de volgende!

• 31 Maart 2014 - 08:34

Femie Van Riele:

Hallo Timo en Lars,

Het klinkt allemaal bijzonder goed. Jullie ontmoeten allemaal jongelui van over de hele wereld, interressant hoor, zoveel internationale contacten.
    We hoeven er hier niet aan te twijfelen of jullie het wel naar de zin hebben!
    Grrrroetjes uut Dalfsn

• 31 Maart 2014 - 13:20

Elze:

Wat weer een mooi lang verhaal, dank je wel Timo en ik ben blij dat je Lars' oortjes eraan hebt laten zitten - wat een schaar zeg :)
    en dus zaten Corita en Lisa/Hilde achter het verschijnen van de foto's op de blog - geweldig dat jullie dat gedaan hebben!
    lieve jongens, het blijft fijn om te horen hoe mooi en leerzaam jullie het hebben op je reis; blijf genieten zou ik zeggen

en wat betekent Cusquenos eigenlijk?

• 31 Maart 2014 - 19:34

Peetjos:

Beste,

Als ik dit zo lees mogen jullie daar straks niet meer weg.
    Buiten alle ervaringen moet dit een goed gevoel geven.
    by the way: Wat een super leuke kaart van jullie ontvangen. Bedankt.
    Pas goed op jullie zelf.

Groet peetjos

• 31 Maart 2014 - 22:05

Oma Anneke:

Jongens, wat een geweldige reis maken jullie. Ik heb de indruk dat jullie van het echte leven daar ook wel het een en ander meemaken, en het bezig zijn met de kinderen lijkt me een dankbaar werk. Goed dat jullie veel aan het Spaans gedaan hebben tevoren. Hier is het prachtig voorjaarsweer, ik heb al een paar keer electrisch gefietst. Dat is heel plezierig en goed nu ik de auto vaarwel gezegd heb. Bedankt voor de briefkaart Lars, en wat fijn dat Esther haar plaats voor het volgend jaar heeft. Geniet er van in dat boeiende land te zijn. Groetjes, Oma

• 31 Maart 2014 - 22:46

Marcel, Lisa En Corita:

lieve allebei, leuk hoor om weer een verhaal van jullie te lezen, want ja we kijken toch wel vaak even op jullie blog en zijn dan blij weer een nieuw verhaal te lezen. Ja wel leuk hè dat lisa de foto's erop heeft gekregen. Ik mocht ze daarna op de goede plek zetten, hopelijk staan ze een beetje bij het juiste verhaal. Wat super dat jullie zoveel mensen ontmoeten , met zoveel verschillende achtergronden en nationaliteiten. En dan uiteindelijk met elkaar voetballen, een voorproefje van de wk voetbal straks in juni. Goed te horen dat jullie je zo nuttig kunnen maken met het begeleiden van de kinderen. Dan leer je helemaal het spaans je eigen te maken. En dan ook nog zo'n mooi appartement. Kortom het klinkt allemaal heel goed. Geniet ervan samen van alle indrukken en belevenissen.
    groetjes uit Zwolle

• 04 April 2014 - 22:42

Marja:

Hoi Timo en Lars. Wat een verschillende mensen ontmoeten jullie daar, heel erg leuk, en spaans leren gaat zo vanzelf. We blijven jullie volgen gr. marja

• 05 April 2014 - 19:51

Ike En Martie:

Hoi Timo en Lars........man wat een leuke verhalen en wat een prachtige foto"s......ik krijg gewoon zin om mijn rugzak in te pakken en ook op reis te gaan! Heel veel plezier nog daar aan de andere kant van de oceaan. groetjes van ons allen.

• 14 April 2014 - 13:34

Henk Jan:

Hallo Lars en Timo, goed en naar verwachting te horen gekregen dat er teveel geld is voor jullie ontwikkelingsproject, dat wordt normaal gesproken door ontwikkelingssamenwerkers dan aan leuke dingen besteed. Denk eens aan een uitbreiding van die horeca activiteiten die daar al zo goed lopen, bijvoorbeeld met een Amsterdam Style coffee shop concept. Ook goed voor die kindertjes waarmee en waarvoor je werkt om stapje voor stapje af te kicken. Of besteed dat geld allicht in Bolivia of Brazilie, kan ook heel leuk zijn. Je moet maar zo denken, als het geld rolt, dan creer je een economische impuls die vaak een factor 3 is het bestede geld. Mooi toch, vind iedereen vast wel goed.

Veel plezier.
    Henk Jan

• 16 April 2014 - 17:24

Elena Cavagnaro:

Beste Lars en Timo
    Dsnk coor jullie blog! Wat een ervaring, zeg.
    Ik cond de fotos prachtig!
    Elena

Verslag uit: Peru, Cuzco

Zuid-Amerika

Hoi allemaal !

Zoals een aantal van jullie ondertussen wel zullen weten, vertrekken Lars en ik 9 februari, naar Zuid-Amerika. We gaan een flink stuk reizen, van Peru via Bolivia en Argentinië richting Brazilië. Veel mooie dingen zien en vooral genieten natuurlijk. Maar omdat we het belangrijk vonden ons toch nog nuttig te maken, hebben we besloten om ook een aantal weken te besteden aan vrijwilligerswerk.

Via een vrijwilligersbeurs in Utrecht zijn we uiteindelijk terechtgekomen bij een kleine organisatie die zich focust op ontwikkelingswerk in Peru, genaamd Mijn Bestemming Peru. De uitvalsbasis van de organisatie is de stad Cuzco en hier in de buurt hebben wij dus ook een mooi project gevonden om bij te helpen, Qosqo Maki. Hierbinnen vallen een opvanghuis voor 15 ernstig verwaarloosde straatkinderen. Daarnaast is er een bibliotheek opgericht voor alle kinderen in buurt, waar van ons verwacht wordt te helpen met de omgang met computers en het geven van Engelse les. Het project wordt gerund door één Spanjaard, verder draait het volledig op vrijwilligers.

De verschillen in Peru zijn erg groot. De totale economie groeit, maar het verschil tussen arm en rijk, maar ook de armoede zelf neemt toe. In Peru leeft ruim de helft van de inwoners in armoede, en ruim 1 op de 5 personen zelfs in extreme armoede. In de landelijke gebieden behoort 84% van de bevolking tot de laagste klasse, wat betekent dat zij zich net aan, en in vele gevallen zelfs niet eens, de eerste levensbehoeftes kunnen veroorloven.

Om hier echt wat te kunnen betekenen zijn we daarom op zoek naar sponsors. Het zou de mensen daar enorm kunnen helpen als wij ze wat steun konden bieden, financieel of materialistisch. Daarom wilden we vragen of mensen bereid zijn een klein bedrag over te maken naar onderstaande rekening:

377399094 t.a.v. T.A. Eijkelkamp
onder vermelding van: Qosqo Maki

Elke bijdrage is welkom, zodat we daar niet met lege handen aankomen en wellicht een aantal mensen erg blij kunnen maken !

Voor wat meer informatie over de organisatie of het project waar we gaan werken, kun je kijken op http://www.mijnbestemmingperu.nl/