Cuzco! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Timo en Lars - WaarBenJij.nu Cuzco! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Timo en Lars - WaarBenJij.nu

Cuzco!

Door: Lars

Blijf op de hoogte en volg Timo en Lars

18 April 2014 | Peru, Cuzco

We zijn inmiddels alweer bijna 6 weken in Cuzco, volgende week is onze laatste week hier! Daarna gaan we naar Machu Picchu, maar dat is wat nog komen gaat. We zitten nog steeds bij ons vrijwilligersproject, Aldea Yanapay. Van tevoren hadden we nog het idee dat 5 weken vrijwilligerswerk best een beetje eentonig zou kunnen worden, maar het wordt eigenlijk met de dag leuker! De kinderen weten nu een beetje wat ze aan ons hebben, en dat maakt het heel gezellig. Volgende week zal dus ons laatste weekje zijn, we gaan het missen! Maar het begint ook wel te kriebelen om weer lekker de bus te pakken en verder te reizen, er is nog een boel te zien op onze weg naar Sao Paulo. Afgelopen weekend hebben we een fantastische tocht gemaakt naar Choquequirao, het alternatief voor Machu Picchu. Per jaar komen hier maar ongeveer 1000 toeristen, dus we hadden de ruines zo goed als voor onszelf. Was echt een super ervaring, voor mij in ieder geval het hoogtepunt van onze reis tot nu toe. Vrijdagochtend vertrokken we met de bus naar Cachora, en vanaf dat dorpje begon onze tocht. We zouden in totaal 70 km lopen in ruim 3 dagen, en dat in de bergen! Het begin van de tocht was nog makkelijk, een kilometertje of 11 zo goed als vlak en met een fijn zonnetje erbij dus lekker inkomen. Daarna begon het echte werk, we daalden af naar de rivier Apurimac. Die afdaling was 10 km, en in die 10 km gingen we meer dan 1500 m naar beneden. Inmiddels was het ook een stuk warmer geworden, de eerste echte test. Flink wat liters Holands zweet hebben zich vermengd met het Peruaanse stof. Bij de rivier was een camping, dus daar hebben we de eerste nacht doorgebracht. Een warme nacht met een overvloed aan muskieten! De volgende ochtend staken we de rivier over in een soort bakje aan een staalkabel, dit omdat de brug stuk was. Toen moesten we omhoog... een klim van 8 km lang, en de 1500 m moesten we nu weer omhoog! Dat was behoorlijk afzien, zeker in de brandende zon en met een flink gevulde rugzak als bagage. Eenmaal boven een verdiende pauze ingelast, en ook lunch gehad. Daarna was het nog slechts een paar kilometer naar het oude inca-complex van Choquequirao. Op vlak terein, dus dat ging prima. Onderweg ons nog even verfrist in een riviertje, en toen waren we klaar om de ruines te ontdekken. 2 tot 3 uur hebben we daar rondgelopen, en toen zijn we naar de camping gegaan die daar dichtbij lag. Eten koken en slapen, dat was het enige waar we aan konden denken. De volgende ochtend ontbeten bij de ruines, wilden de zon zien opkomen maar helaas waren we compleet ingesloten door een flinke partij wolken.. Daarna begon een zoektocht naar het pad terug, we wilden namelijk een andere route terug nemen. Het pad bleek echter onvindbaar, en na 3 uur hadden we alles doorzocht maar het nog steeds niet gevonden. Toen maar besloten om terug te gaan via dezelfde weg. Het zou verreweg de zwaarste dag worden.. We zijn namelijk naar de rivier afgedaald en daarna ook weer aan de andere kant helemaal omhoog gelopen! Vanaf half 6 in de ochtend tot half 8 in de avond hebben we gelopen, en in die tijd zijn we dus omlaag en omhoog gegaan, een afstand afleggend van zeker 25 km. Compleet uitgeput hebben we ons kampement gemaakt op een oude verlaten camping. Zonder eten naar bed, hadden geen energie meer om nog wat te koken. De volgende ochtend het laatste stuk afgelegd naar Cachora, en vanaf daar met de bus naar Cusco. Uiteindelijk kwamen we daar rond 4 uur aan, uitgeput maar zeer voldaan. We zijn nu nog steeds bezig met herstellen van de tocht, heel veel eten en voor de rest lief zijn voor onze muggenbulten en ik ook voor alle blaren op mijn voeten.

Ook hebben we 2 weken geleden nog een tocht gemaakt in het weekend naar Maras en Moray (met de bus, dat wel). Heel erg mooi. Het is ongelooflijk hoe veel verschillende klimaten en omgevingen hier zijn; hoge bergen met besneeuwde toppen, de jungle, droge vlaktes en veel landbouwgrond.
Afgezien van dit soort tochten vermaken we ons ook in de stad zelf nog steeds prima, veel gezellige mensen die hier komen om een mooie tijd te hebben. Dus dat zit wel snor! Ook het appartement waar we verblijven is nog steeds perfect. Onze compañero Lars gaat wel deze maandag al weg, dus dan zitten we er nog maar met ons tweetjes. Maar dat moet nog wel te overleven zijn lijkt me zo. Nou dat was m wel weer, in de volgende blog zullen we vast vertellen over onze avonturen in Machu Picchu en tijdens de tocht ernaartoe. We gaan de Salkantay Trek lopen, een van de mooiste wandelingen ter wereld!! Veel zin in natuurlijk :) hasta luego, ciao ciao

• 18 April 2014 - 20:32

Oma Hanny:

Wat een mooie verhalen weer. We hebben net de foto's van jullie stoere tocht gezien. Indrukwekkend. Wat ook indrukwekkend is, dat zijn de foto's met de blaren en de muskietenbeten. Zijn de tubes met deet al leeg?
    En nu maar weer even bijkomen van de inspanningen en weer op gewicht komen. Liefs voor jullie beiden, Oma.

• 18 April 2014 - 22:20

Roland En Brigitta, Merel En Sterre:

Dit klinkt allemaal heel leuk en avontuurlijk...
    We genieten van jullie verhalen en laten ons inspireren!

• 19 April 2014 - 16:01

Anneke Schouwink:

Ferme jongens, stoere knapen, wat een tocht hebben jullie gemaakt! onderweg moet het wel af en toe teveel geleken hebben, achteraf zijn jullie denk ik heel voldaan, en vol indrukken over de natuur, en fantaserend hoe lang geleden hier al mensen rondgelopen moeten hebben en wat die daar beleefd moeten hebben. Om nooit te vergeten.
    En dan staat jullie kennelijk nog een boeiend weekend te wachten, waarschijnlijk iets minder vemoeiend.
    Wij beleven hier weken met prachtig weer, alles wel heel tam vergeleken bij wat jullie meemaken, maar we hebben niets anders. Wel gaan niet alleen Elze en Michiel binnenkort naar Italie, ik vertrek 2 mei ook, naar het noordoosten naar Triëst en omgeving, voor een week. Voor mij al een hele onderneming. Dinsdag eet het drietal uit Zwolle hier voor mijn verjaardag.
    Heb het goed de komende tijd, groetjes, Oma Zutphen

• 19 April 2014 - 16:56

Marcel En Corita:

Wat een mooi verslag weer, ook al hebben we net geskypt toch ook leuk om er dan nog even rustig over te lezen. En als ouders waren we best blij om te horen moeten we zeggen dat jullie weer goed en veilig aangekomen waren in Cuzco. Wat een ervaring zo'n bergwandeling. Toch leuk dat wij blijkbaar jou Timo ook de liefde voor de bergen hebben mee gegeven. Ik ben een tijdje bezig geweest alle foto's die opgestuurd waren er weer bij te zetten. Staan nog niet in de goede volgorde denk ik maar dat moeten jullie zelf maar even doen. Tja en wat gaat de tijd dan al weer snel hè? Nog even en dan zit Cuzco er al weer op. Goed om te horen dat jullie steeds meer je plekje vinden bij het vrijwilligerswerk. Zal straks wel even raar zijn afscheid nemen, maar dan gaan jullie weer nieuwe avonturen tegemoet. Goede tijd gewenst. Liefs Marcel en Corita

• 19 April 2014 - 23:52

Femie Van Riele:

Wat een prestatie die tocht in de bergen, petje af! Wat maken jullie mooie dingen mee, in de natuur op avontuur en met het vrijwilligerswerk dat jullie doen, prachtig en erg leuk om zo op de hoogte te blijven. Grrroeten van Bert en Femie

• 22 April 2014 - 20:17

Jans:

Poeh, ik wordt al moe als ik het lees..............
    maar wel een prachtige tocht met mooie plaatjes!!!
    Mooi land hè, Zuid-Amerika?!?
    Doei en een dikke knuffel, Jans

Verslag uit: Peru, Cuzco

Zuid-Amerika

Hoi allemaal !

Zoals een aantal van jullie ondertussen wel zullen weten, vertrekken Lars en ik 9 februari, naar Zuid-Amerika. We gaan een flink stuk reizen, van Peru via Bolivia en Argentinië richting Brazilië. Veel mooie dingen zien en vooral genieten natuurlijk. Maar omdat we het belangrijk vonden ons toch nog nuttig te maken, hebben we besloten om ook een aantal weken te besteden aan vrijwilligerswerk.

Via een vrijwilligersbeurs in Utrecht zijn we uiteindelijk terechtgekomen bij een kleine organisatie die zich focust op ontwikkelingswerk in Peru, genaamd Mijn Bestemming Peru. De uitvalsbasis van de organisatie is de stad Cuzco en hier in de buurt hebben wij dus ook een mooi project gevonden om bij te helpen, Qosqo Maki. Hierbinnen vallen een opvanghuis voor 15 ernstig verwaarloosde straatkinderen. Daarnaast is er een bibliotheek opgericht voor alle kinderen in buurt, waar van ons verwacht wordt te helpen met de omgang met computers en het geven van Engelse les. Het project wordt gerund door één Spanjaard, verder draait het volledig op vrijwilligers.

De verschillen in Peru zijn erg groot. De totale economie groeit, maar het verschil tussen arm en rijk, maar ook de armoede zelf neemt toe. In Peru leeft ruim de helft van de inwoners in armoede, en ruim 1 op de 5 personen zelfs in extreme armoede. In de landelijke gebieden behoort 84% van de bevolking tot de laagste klasse, wat betekent dat zij zich net aan, en in vele gevallen zelfs niet eens, de eerste levensbehoeftes kunnen veroorloven.

Om hier echt wat te kunnen betekenen zijn we daarom op zoek naar sponsors. Het zou de mensen daar enorm kunnen helpen als wij ze wat steun konden bieden, financieel of materialistisch. Daarom wilden we vragen of mensen bereid zijn een klein bedrag over te maken naar onderstaande rekening:

377399094 t.a.v. T.A. Eijkelkamp
onder vermelding van: Qosqo Maki

Elke bijdrage is welkom, zodat we daar niet met lege handen aankomen en wellicht een aantal mensen erg blij kunnen maken !

Voor wat meer informatie over de organisatie of het project waar we gaan werken, kun je kijken op http://www.mijnbestemmingperu.nl/